Ecomaxx dé milieuvriendelijkere brandstof

EcomaxxTweetakt brom- en motorfietsen en ook solexen zijn de laatste tijd vaak minder gunstig in het nieuws geweest, omdat ze vervuilend zouden zijn voor het milieu. Oudere tweetakt motoren stoten relatief meer onvolledig verbrande benzine uit en dat kan inderdaad leiden tot stank en rook. Ecomaxx  is verkrijgbaar bij SolexSloten.nl

Ecomaxx Bike Fuel 2 is dé oplossing! Het is een kant-en-klare, lang houdbare tweetakt benzine, geschikt voor alle tweetakt scooters, brom- en motorfietsen, zowel modern als klassiek. De uitstoot van schadelijk stoffen is 90% minder dan bij gewone benzine. Dit komt omdat er geen benzeen en tolueen in de brandstof zit. Ook heeft het een laag aromaatgehalte.

Met Ecomaxx Bike Fuel 2 start de motor altijd, zelfs na een lange winterstop. De benzine is voorzien van 2,5% (1:40) extreem hoogwaardige tweetaktolie en heeft een heldere, rode kleur. De toegevoegde olie is gedurende 2 jaar ontwikkeld en volop  getest bij Solexverhuursloten.

Met deze schone brandstof maken wij het mogelijk om ook in de toekomst met onze geliefde oldtimers te kunnen rijden. Ecomaxx Bike Fuel 2 is namelijk een stuk schoner. Niet alleen voor de berijder en de motor, maar zeker ook voor het milieu!

Neem contact op met  solexverhuursloten om ook Ecomaxx te bestellen voor uw motorfiets of bromfiets

 

E10 benzine problemen of Ecomaxx Bike Fuel, hoe zit dat?

De brandstofwereld is de laatste jaren volop in beweging. Zo worden diverse alternatieven onderzocht om de uitstoot van CO2 terug te dringen. Het toevoegen van (bio-)ethanol aan gewone benzine is een van de alternatieven om de opwarming van de aarde tegen te gaan.

 

Invoering van E10; benzine met 10% ethanol

Tot voor kort bestond er aan de pomp in Nederland alleen een E5 benzine. Deze benzine bevat tussen 0 en 5 procent ethanol. Vanaf 1 oktober dit jaar verplicht de overheid tankstations naast de E5 ook een E10 benzine te voeren. Deze E10 benzine bevat minimaal 7,5% en maximaal 10% ethanol. Veel meer dus dan de ons bekende E5 benzine.

Waarom worden we zo geattendeerd door de overheid en media op deze nieuwe E10 benzine?
Simpel, omdat er schade kan ontstaan bij oudere voertuigen. In de regel zijn heel veel voertuigen en motoren met een bouwjaar van voor 2000 niet geschikt om dit hoge ethanolgehalte te verbranden. Er kunnen serieuze problemen ontstaan in je brandstofsysteem. Helemaal voor alle 2-takt bromfietsen.

 

Problemen door ethanol

Ethanol is een agressief oplosmiddel dat veel materialen, zoals rubber, kunststof en vastzittende vuildeeltjes, moeiteloos oplost. Met name oudere materialen zijn hier niet tegen bestand. Slecht nieuws voor al onze oldtimers, zeker als deze ook nog een langere tijd stilstaan, bijvoorbeeld in de winterperiode.

E10 benzine kan leiden tot extra problemen, zoals:

  • Houdbaarheid van de benzine neemt nog verder af
  • 2-takt oliën mengen zeer slecht met ethanol
  • Ethanol lost (oudere) rubber en kunststof delen op
  • Ethanol kan metalen oxideren, waardoor bijvoorbeeld roestvorming in de tank kan ontstaan
  • Ethanol trekt vocht aan uit de lucht en kan daardoor afscheiden (separeren)
  • Door afscheiding ontstaat een zure waterlaag in de tank en carburateur
  • Deze zure waterlaag zorgt voor extra corrosie van je carburateur en sproeiers
  • Door afscheiding kan het octaangetal lager worden en pingelen optreden
  • Ethanol kan met water gomvorming veroorzaken
  • Hogere kans op vapor lock bij carburateurmotoren
  • Motoren gaan armer lopen met een hetere verbranding als gevolg
  • 2-7% meer brandstofverbruik

 

Deze problemen kun je al vrij snel hebben, met een beetje pech al na twee tot drie maanden. Koud, vochtig weer of een langdurige stalling helpen hier absoluut niet bij.

 

Let op wat je tankt

Zelf je 2-takt benzine maken met een E10 benzine is absoluut af te raden. De 2-takt olie hecht niet aan ethanol en zal daardoor slecht oplossen in de benzine. De houdbaarheid is daardoor heel kort, vaak minder dan 30 dagen. In die tijd kan de 2-takt olie uitzakken. Maar ook met de oude, gewone E5 pompbenzine is de houdbaarheid van een 2-takt benzine al slecht. Vaak ontstaan daar ook na 2 tot 3 maanden al problemen. Tijd voor een rigoureuze oplossing.

Ecomaxx benzine helpt

Ecomaxx benzine is helemaal ethanol vrij en letterlijk de ideale oplossing voor al deze problemen. Zo garandeert Ecomaxx een houdbaarheid van minimaal drie jaar voor haar Bike Fuel 2 en Bike Fuel 4. Zelfs na zoveel tijd starten de motoren nog probleemloos. Ook de kant-en-klare Bike Fuel 2 benzine, waaraan al 2-takt olie is toegevoegd, is dan nog niet uitgezakt. Er is geen enkele andere fabrikant of additiefleverancier die deze houdbaarheid voor onze brommers en motorfietsen kan garanderen!

Door de extreem zuivere samenstelling tast het geen oude materialen aan en is het dus veilig in elke bromfiets te gebruiken. Daarnaast zorgt het ook nog voor minder schadelijke uitstoot en stank. Ideaal voor onze brommers, die toch al onder vuur liggen op dit gebied. Er zijn al vele gebruikers van Ecomaxx benzine die dit de afgelopen jaren hebben ervaren. In de praktijk levert Ecomaxx Bike Fuel 2 ook technische voordelen op, zoals een veel schonere motor met minder koolafzetting. Onze eigen solex 2-takt motoren draaien zelfs meer uren op dit hoogwaardige mengsel, ten opzichte van alle andere mengsmeringen.
Het wordt misschien tijd dat we onze bromfietsen nu eindelijk gaan koesteren en geen moderne, telkens veranderende, benzine meer tanken.

Ecomaxx Bike Fuel 2 en 4 zijn € 1,50 tot € 2,- per liter duurder dan gewone pompbenzine. Maar het gebruik ervan voorkomt dure reparaties aan je tank en carburateur. Daarnaast hoef je geen dure additieven te gebruiken. Dus voor een paar tientjes per jaar meer, kun je alle benzine- risico’s vermijden en zit je zelf niet in de stank. Tijd om over te stappen op Ecomaxx!